Makluman .......

Keris dan senjata dalam blog ini BUKAN untuk dijual .... jika anda menginginkan keris, tombak, senjata ataupun barangan antik .... boleh lah ke laman saya yang berikutnya :-

http://manantik.multiply.com

Laman Man Antik

Keris 4 U

Thursday, October 9, 2008

Keris Beko Ganja Iras



Asal : Semenanjung
Buatan : Semenanjung
Panjang Keseluruhan : 15.1"
Panjang bilah : 10"
Hulu : Kemuning
Sampir : Kemuning
Batang Serunai : Kemuning
Pamor : Miang Emas
Jenis Dapor : Tidak pasti
Ketandaan : Tiada
Lain-Lain : Tiada

2 comments:

Anonymous said...

salam.indah2 belaka koleksi sedara. =) boleh saya tau,keris beko saudara ni antik ke?
maaf,saya pn krg ilmu dlm bab2 perkerisan ni.kalau ada yg boleh dikongsikan ttng keris belo nih,kegunaan,dll.terima kasih. =)

Man Antik said...

Terima kasih kerana sudi bertanya. Sama-sama lah kita mendalami ilmu perkerisan ini. Saya pun bukannya pandai sangat.

Soalan saudara tentang antik tu susah sikit saya nak jawap. Bagaimana nak dikategorikan sebagai antik ... 10 tahun ... 20 tahun ... 50 tahun dan seterusnya.
Tentunya melebihi 50 tahun tergolong dalam golongan antik.

Kalau diikutkan bilahnya, tak der lah lama sangat. Mungkin dalam 10 tahun atau lebih.

Yang lain berkenaan keris beko ini boleh saudara dapati daripada blog saya ini.